Tamil Eelam eksil regering
Skrevet af Mathi Kumarathurai | 21 juni 2009
Under titlen “‘New government’ for Tamil Tigers‘ kunne man læse i BBC, at De Tamilske Tigre (LTTE) er i gang med at etablere en midlertidig tværnational regering i udlandet for at fortsætte kampen om et separat land.
Pressemeddelelsen er udsendt af Selvarasa Pathmanthan, leder af internationale anliggender for De Tamilske Tigre.
En nyhed, der ikke bliver modtaget godt af det internationale samfund eller den srilankanske regering, vurderer BBC.
Selvarasa Pathmanathan forklarer bla. nødvendigheden af en midlertidig tværnational Tamil Eelam regering og samtidig meddeler medierne, at man har etableret en arbejdsgruppe, der vil foretage alle nødvendige indledende foranstaltninger til at danne en sådan regering.
Denne midlertidige Tamil Eelam regering, der skal oprettes i udlandet, tager udgangspunkt i følgende:
- Vaddukoddai resolution, der blev vedtaget af Tamil United Liberation Front (TULF) i 1976, og efterfølgende blev støttet af det tamilske folk ved valget, hvor de vandt stort.
- En fælles udtalelse fra den delegation, der deltog i forhandlinger i byen Thimpu, kaldet The Thimpu Declaration-1985.
- Et forslag for selvstyre (ISGA), der blev præsenteret af De Tamilske Tigre i 2003
I pressemeddelelsen hedder det, at ambitioner i overnævnte skal holdes i live og styrkes.
1. Hvad er Vaddukoddai resolution?

Efter flere politiske forhandlinger og nederlag valgte de folkevalgte tamilske ledere fra partiet TULF (Tamil United Liberation front) at erkende, at den eneste mulighed for at løse konflikten var at etablere et selvstændigt land for tamilerene, kaldet Tamil Eelam.
Med det løfte gik de til valg, og vandt stort.
Dermed gav folket deres opbakning til etablering af et selvstændigt land for tamilere.
Den fuld tekst kan resolutionen kan læses her: Vaddukoddai resolution
2. Hvad er Thimpu Declaration-1985
Under Indiens ledelse var der fredsforhandlinger i byen Thimpu. Som alle andre forhandlinger, kunne man ikke nå til enighed om et løsningsforslag. Som et modspil til regeringens forslag, fremlagde de delegerede dette forslag, som fik navnet Thimpu-erklæring.
Forslaget inderholdt følgende punkter:
- Anerkendelse af tamilerne af Ceylon som nation
- Anerkendelse af eksistensen af en identificeret hjemland for tamilerne i Ceylon
- Anerkendelse af retten til selvbestemmelse for den tamilske nation
- Anerkendelse af retten til statsborgerskab og de grundlæggende rettigheder for alle tamiler på Ceylon
Forslaget blev afvist af regeringen med hensving om, at det skadede Sri Lankas suverænitet som en stat.
Den tamilske delegation, der deltog i forhandlingerne, bestod af følgende grupper:
1. Eelam People’s Revolutionary Liberation Front (EPRLF) – Oprørsgruppe
2. Eelam Revolutionary Organisation of Students (EROS) – Oprørsgruppe
3. Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) – Oprørsgruppe
4. People’s Liberation Organisation of Tamil Eelam (PLOTE) – Oprørsgruppe
5. Tamil Eelam Liberation Organisation (TELO) – Oprørsgruppe
6. Tamil United Liberation Front (TULF) – Politisk parti
3. De Tamilske Tigres forslag til selvstyre – 2003

I 2003 fremlagde De Tamilske Tigre deres forslag til et selvstyre i de tamilske områder. Forslaget blev kaldt ISGA (Interim Self Governing Authority).
Forslaget gik bl.a. ud på, at der oprettes en form for selvstyre, og der blev oprettet en “styre gruppe” i hver af de følgende 8 distrikter:
Amparai, Batticaloa, Jaffna, Kilinochchi, Mannar, Mullaitivu, Trincomalee og Vavuniya i den nordøstlige del indtil en endelig forhandlingsløsning er nået og gennemført.
Den såkaldte ISGA skal bestå af 1) medlemmer udpeget af LTTE, 2) medlemmer, som udpeget af den srilankanske regering, og 3) medlemmer, der udpeges af det muslimske samfund i det nordøstlige.
Derudover skal skal der være et absolut flertal af LTTE udnævnte medlemmer i ISGA.
Formanden vælges af flertallet i ISGA, som vil varetage opgaven som den administrerende “direktør”. Det er ligeledes formanden, der udpeger de øvrige ledende administratorer og andre officerer.
Denne “overgangsregering” vil fungere i 5 år, hvorefter der vil blive afholdt valg.
Læs mere om forslaget her: ISGA
De er overnævnte tre forslag, De Tamilske Tigre/sympatisører i udlandet vil holde liv i og arbejde med fredelige midler for at opnå.
Er det muligt?
Spørgsmålet, man skal stille er, om det er endnu en Tamil Eelam drøm, vi forsøger at jagte? Og om det er overhovedet muligt at opnå noget politisk via etablering af sådan en eksil regering?
Kan sådan en eksil regering bidrage til at tamilerne får deres rettigheder? Kan denne organisation opnå noget politisk hos den nuværende srilankanske regering?
Der er flere grunde til, hvorfor jeg mener, at det vil mislykkes.
- Hvem står i fronten for eller bag denne organisation?
- Kan man holde fast i et valgløfte, der blev afgivet i 1976 som værende folkets krav i dag?
- Kan man godkende det forslag, som De Tamilske Tigre fremsatte i 2003?
- Hvordan ser Sri Lanka/verden ud i dag?
Hvem er Selvarasa Pathmanthan?
Det er Selvarasa Pathmanthan, bedre kendt som KP, der står i fronten for denne nye organisation, der skal etablere en “Tamil Eelam eksil regering” i udlandet.
Selvarasa Pathmanthan har været et fremtrædende medlem af De Tamilske Tigre i mange år. Han stod bl.a. for indkøb og smugling af militære udstyr til De Tamilske Tigre.
Januar i år blev Selvarasa Pathmanthan valgt som leder for den internationale afdeling af De Tamilske Tigre. Han er bosat “et eller andet sted” i udlandet. I en presse meddelelse, der blev sendt fra ledelsen, var hans ansvar at stå for fremtidige fredsforhandlinger samt som kontaktperson til det internationale samfund og De Tamilske Tigres ansigt i udlandet.
Selvarasa Pathmanthan er også en eftersøgt terrorist. Både Interpol og FBI ønsker at få fat i ham, og han lever derfor under jorden af frygt for at blive fanget.
Valgløfte i 1976
Udfaldet af valget i 1976 kan ikke betegnes som et realistisk billede af, hvad de civile tamilere på Sri Lanka ønsker lige nu. Derudover var 1970 et turbulent år i srilankansk politik. Det er i 1970erne, der skete drastiske ændringer i srilankansk politik, bl.a. den grundlovs ændring, der banede vejen for buddhisme som eneste statsreligion samt optagelseskrav til uddannelser, som favoriserede singalesere. Singalesisk nationalisme blev vakt til live af diverse politiske ledere.
Heraf kan man muligvis også konkludere, at modspillet fra tamilernes side blev et JA til et selvstændigt land, hvilket måske var et rimeligt krav dengang.
Det er bl.a. dette selvstændige land, som De Tamilske Tigre har kæmpet for indtil fornylig.
Den kamp har kostet mere end 100.000 civile, og flere millioner er flygtede, både som internt fordrevne flygtninge og flygtninge i udlandet, herunder Danmark.
Forslaget fra De Tamilske Tigre i 2003
Jeg kan ikke helt sætte mig ind i, hvordan sådan et forslag skal kunne bruges af en eksil regering, vel at mærke med demokratiske metoder. Forslaget går først og fremmest ud på at danne “en midlertidig regering”, der skal regere i 5 år, og er udpeget af De Tamilske Tigre.
Min konklusion
Jeg tror, at ideen med at etablere sådan en organisation på verdens basis er god, men jeg tvivler stærkt på, at det ville have nogen effekt. Jeg baserer min konklusion på følgende:
De Tamilske Tigre er mest berygtet for udemokratiske metoder. Derfor vil man stille spørgsmålstegn ved etableringen af sådan en organisation.
Kan en diktatorisk og totalitær organisation fra den ene dag til den anden reformeres til at være demokratisk?
Derudover har Selvarasa Pathmannathan udråbt sig selv til at være leder for denne organisation. En eftersøgt mand og våbensmugler for en terrorist organisation er ikke den bedste repræsentant og en god reklame for sådan en demokratisk organisation i vestlige lande.
Organisationen formes desuden af ledende LTTE medlemmer og deres sympatisører i udlandet. Det er derfor meget tvivlsomt om de vestlige lande vil støtte og samarbejde med organisationen, som stadig står på terrorlisten.
Det er heller ikke et særligt godt udgangspunkt at basere organisationens mål på et valg fra 1976 og forudsætter, at folk kræver det samme i dag. Ud fra et demokratisk udgangspunkt, ville man ikke kunne acceptere disse forudsætninger som værende gældende. Derfor vil det blive svært at overbevise og få støtte fra andre internationale parter.
Kampen for Tamil Eelam har ikke bragt tamilerene noget godt. Efter mere end 30 års kamp, står vi med et meget skidt resultat. Jeg vil ligefrem mene, at “Tamil Eelam” der blev accepteret som en mulig løsning på tamilernes problemer dengang, udviklede sig som en ondartede svulst, der har slået flere tusinder ihjel. Tiden er inde for at indse, at vi ikke har brug for Tamil Eelam, men et krav om lige rettigheder for alle folkeslag uanset race/religion/oprindelse er nok til at skabe fred og en bedre hverdag for dem, det hele drejer sig om.
Min oplevelse og erfaring med tamilere på Sri Lanka viser, at det er de udenlandske tamilere, der holder fast i drømmen om et selvstændigt land. Man burde tage ned til Sri Lanka og lave en opinionsundersøgelse, og finde ud af, hvad folket vil. Jeg tror ikke, at de er villige til at ofre endnu 30 år i elendighed, mens herboende nyder godt af deres trygge tilværelse, og de demokratiske rettigheder.
Når man etablerer sådan en organisation, er det vigtigt, at udenlandske, herunder Danmark boende tamilske tigre, skal rehabiliteres, så de kan forstå værdier som ytringsfrihed og demokrati. Hvis dette ikke sker, vil de endnu engang gøre livet mareridt for tamilerne på Sri Lanka, og besværligt og surt for herboende tamilere.
Alt i alt er det min vurdering, at etablering af sådan en organisation vil ikke have den store effekt, især med den sammensætning og folkene bag organisationen, og det formål, som organisationen ser ud til at have.
Hvis det derimod var etableret af andre demokratiske kræfter, kunne det have haft et større slagkraft. Men det er tvivlsomt om sådanne kræfter har mulighed eller ressourcer til at opbygge sådan en organisation.
Lige nu er der et tomt rum, som De Tamilske Tigre på Sri Lankan har efterladt. Hvem skal varetage tamilernes interesser?
Flertallet af udenlandske tamilere er stadig ikke klar til at skabe et alternativ. Det tager tid og kræfter at etablere en helt ny organisation efter mere end 30 år under De Tamilske Tigre, som har opnået at opbygge et stort netværk i udlandet. Derfor er det i øjeblikket ikke nemt for de moderate tamilere at komme frem, og skabe et andet alternativ. Men der er flere tiltag på vej.
Hvem skal tale med regeringen på Sri Lanka?
Enhver konflikt løses kun ved at tale med den part, som man ikke er enige i. Den etniske konflikt på Sri Lanka kan kun løses ved at tale med den srilankanske regering. Her er det vigtigt at forstå, at den srilankanske regering vil hverken tale med De Tamilske Tigre eller deres tilhængere, eller et hvilket som helst andet land, der taler på vegne af De Tamilske Tigre.
Ifølge den seneste udtalelse fra den srilankanske præsident, overtræder enhver, der følger De Tamilske Tigres fodspor eller idealisme, loven.
Hvilken nytte er der ved at etablere en overgangsregering/organisation, som ikke kan tale tamilernes sag på Sri Lanka?
Der er en udbredt holdning blandt tamilere om, at en varig løsning kan opnås ved at få det internationale samfund ved vores side. Det er også rigtigt. Jo flere, der støtter ens sag, jo bedre og nemmere er det, men vi skal også huske på at både det internationale samfund, og regeringen på Sri Lanka skal have en part at forhandle med. Hvem er det part?
Det er sådanne overvejelser man skal gøre sig, når man etablerer en organisation.
For mig er der følgende muligheder:
- At indgå i direkte dialog med regeringen om at hurtigst muligt genbosætte de tamilere, der er i flygtningelejre.
- At indgå i direkte dialog med den srilankanske regering om løsning af konflikten
- At få vestlige regeringer til at lægge pres på den srilankanske regering til at løse konflikten hurtigst muligt
- At komme i tale med Indien og forsøge at påvirke dem til at lægge pres.
Inden da skal vi etablere et samarbejde med regeringen om at hjælpe de folk i flygtningelejre, så de kan få en bedre hverdag. De har hårdt brug for vores støtte.
Uden at vide med sikkerhed, vil jeg tro, at det er nogle af de tiltag, folket på Sri Lanka og herboende familier og pårørende vil værdsætte. Trods alt er det vel dem, vi forsøger at arbejde for.
/mathi
Kilder:
- http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/8102207.stm
- http://www.satp.org/satporgtp/countries/shrilanka/document/papers/vaddukoddai_resolution.htm
- http://www.satp.org/satporgtp/countries/shrilanka/document/papers/thimpu_declaration.htm
- http://en.wikipedia.org/wiki/ISGA
- http://www.interpol.int/public/Data/Wanted/Notices/Data/1998/43/1998_4743.asp
Emner | Eksil regering, Interim Self Governing Authority, ISGA, Selvarasa Pathmanthan, Tamil Eelam, Thimpu Declaration, Vaddukoddai resolution, Valgløfte i 1976








juni 21st, 2009 at 09:15
En velskrevet, objektiv og faglig atikel med gode argumenter.
Jeg vil ligefrem mene, at “Tamil Eelam” der blev accepteret som en mulig løsning på tamilernes problemer dengang, udviklede sig som en ondartede svulst, der har slået flere tusinder ihjel.
Tamil Eelam var en mulig løsning, men de som kæmpede for den sag og deres grusomme metoder har gjort Tamil Eelam til et skældsord og jeg er enig med dig. Jeg kan godt lide drommen om Tamil Eelam, men jeg ønsker ikke at dromme om det efter mit folks elendigheder i Vanni. Jeg er bange for at min drøm om Tamil Eelam kan fovandle sig til endnu en mareridt og vil plage mig hele mit liv.
)
juni 22nd, 2009 at 09:58
Selvom der i pressemeddelesen omkring Provisional Transnational Government of Tamil Eelam (PTGTE) snakkes om, at der skal samarbejdes med TNA, så har man åbenbart ikke diskuteret om denne sag med TNA.
“We were not consulted. We learnt about this kind of government only through the media,” said Mavai Senathirajah, MP and general secretary of the Tamil National Alliance (TNA).
Kilde: http://www.expressbuzz.com/edition/story.aspx?artid=EqpI|XOtIww=
Det tyder ikke på, at LTTE har tænkt sig at ændre på deres arbejdsform.
/vathanan
juli 1st, 2009 at 01:22
Det bliver interessant at følge udviklingen og oprettelsen af denne Eksilregering og dennes funktion. Den er stadig i sin spæde fase, så det er ret vanskeligt at kunne forholde sig til det, men man kan som Mathi gør vælge at forholde sig til, hvad man vælger at tage udgangspunkt i, idet den fungerer som pejlemærke for, hvordan LTTE’s fremtidige politik vil være og hvad man stræber efter.
Det er positivt i mine øjne at LTTE tilsyneladende fra nu af vil bruge politiske midler for at nå deres mål, og ser ud til at have opgivet den militære kamp, især fordi ofrene hovedsaligt bliver tamilerne. Vi har set og oplevet GoSl’s ligegyldighed overfor civile i kampen mod LTTE, og en genoptagelse af krigen vil bare føre til yderligere civile og militære tab . Man må erkende at vi er militært underlegne, og mangler ”allierede”, hvor GoSl bliver støttet af slyngel agtige stater, som Rusland, Kina, Iran osv.
Mathi stiller spørgsmål ved om LTTE fra den ene dag til den anden kan gå hen og blive demokratisk – det siger sig selv det det kan de ikke. Men med tiden kan LTTE via små skridt udvikle sig i en demokratisk retning, men det vil højst sandsynlig tage en række år.
Det er jo sket at eksempelvis IRA har nedlagt våben, og forsøgte den politisk vej via Sinn Fenn. Noget lignende synes jeg faktisk er nødvendigt for tamilerne. LTTE’s image blandt alle andre end tamilere er så udpræget negativ, at jeg tvivler på man vil kunne få fx. international eller lokal støtte. Tamilerne har “en god sag”, hvem vil ikke holde med de undertrykte tamilere? Men LTTE’s styrke og svaghed var mere eller mindre tvivlsomme midler, som har skabt et blakket ry, og skadet tamilernes kamp for retfærdighed og ligestilling.
Men der er grund til ændringer af den autoritære struktur, og behov for demokratisering af LTTE og relaterede organisationer, så sympatisører og medlemmer får større indflydelse. Her er det faktisk ret opløftende med tamilske ungdomsorganisationer, der med demokratiske virkemidler synliggøre ”den tamilske sag”.
Jeg er faktisk lidt enig med Mathi i at Vaddakoddai resolutionen og Thimbu Declarationen, ikke er så tidsvarende, men de var en nødvendighed på daværende tidspunkt. ISGA Selvtyre synes jeg på nuværende tidspunkt heller ikke kan komme på tale. Så jeg er delvis enig i Mathi’s kritik. Men Mathi bagataliserer valget i 1976 – resultatet peger jo på hvor stor folkelig opbakning der var til Tamil Ealam, og det kunne være interessant at foretage en undersøge af, hvorledes det forholder sig i dag og undersøge hvor mange procent af tamilerne, der går ind for Tamil Eelam i dag?
Jeg vil synes det var mere fornuftig at danne en ny tamilsk organisation, med nye navne og symboler, som politisk lægger sig op af LTTE, men mere en mere pragmatisk tilgang, hvor den ultimative politiske løsning ikke er Tamil Eelam, men hvor man arbejder for at tamilerne får bedre livsmuligheder på Sri Lanka og fokus først og fremmest er på opbygning af den nordlige del af Sri Lanka, og her tænker jeg på infastruktur, hospitaler og skoler osv. Man kunne også investere i nogle forskellige virksomheder, som måske ville kunne skabe en række arbejdspladser, og giver tamilerne flere penge mellemhænderne og skabe gang i den skrantende sri lankanske økonomi.
Hvis regeringen oprigtig betragter tamilere som ligeværdige borger bør de sørge for tamilerne får lige muligheder, og genropbygge de krigsramte områder, og på langt sigt skabe økonomisk vækst, så den tamilsk befolkede områder kommer til opnå social fremskridt og velstand, og der at etniske ulighed bliver begrænset.
Fokus i denne nye politisk organisation bør efter min mening via politiske midler, presse på for at tamilerne for bedre livsmuligheder og reel ligestilling, og via økonomisk midler genopbygge de krigsramte områder, og sørge for en bedre fremtid tamilerne.
Men pt bør man presse for en undersøgelse af krigsforbrydelser og sørge for at IDP lejrene bliver afviklet, og flygtningene får lov at tage hjem.
”Når man etablerer sådan en organisation, er det vigtigt, at udenlandske, herunder Danmark boende tamilske tigre, skal rehabiliteres, så de kan forstå værdier som ytringsfrihed og demokrati. Hvis dette ikke sker, vil de endnu engang gøre livet mareridt for tamilerne på Sri Lanka, og besværligt og surt for herboende tamilere”.
Jeg har altid været uforstående overfor ideen at ”rehabilitere” folk. Mener du at tamilere der støtter de tamilske tigre skal have 2 ugers – kursus i ytringsfrihed og demokrati eller hvad? GoSl kunne i øvrigt selv trænge til en opfriskning af hvad ytringsfrihed og demokrati er, hvis man tænker på mediecensuren og hvordan mindretals rettigheder ikke bliver respekteret.
Problemet er der bag ordet rehabilitiere implicit ligger en tankegang om, at drømmen om Tamil Eelam er en eller form for ”sindslidelse” der skal behandles. Det synes jeg i sig selv er en absurd tankegang. Jeg vil egentlig gerne have en præcisering af GoSl og Mathis forståelse af rehabilitering? Jeg er er aldeles kritisk overfor denne såkaldte rehabilitering.
I øvrigt forstår jeg ikke helt GoSl’s forståelse af demokrati og ytringsfrihed:
Ifølge den seneste udtalelse fra den srilankanske præsident, overtræder enhver, der følger De Tamilske Tigres fodspor eller idealisme, loven.
Jeg synes det er forkert at lovgive imod en bestemt ideologi. Det strider imod min og sikkert også mange andres opfattelse af ytringsfrihed. Skal alle der mener noget andet end GoSl, iforhold til hvilken udformningen staten bør have, så rehabiliteres? Tjaaeh jeg er meget forvirret.
Overskrider man loven, hvis man er separatist? Eller hvis man ønsker Sri Lanka bør omdannes til en føderation?
En mulighed for tamilerne på Sri Lanka kunne være, at holde et nyt ”samlingsmøde”, hvor alle tamilske grupperinger samles, og så se om man kan blive enige om en ny ”resolution”, for tamilerne, og se om man kan blive enige om nye mål, som er mere realistiske og klare i forhold til den politiske virkelighed, også gå til valg på dette. Så kan den tamilske del af befolkningen på sri lanka forholde sig til de nye ”mål” og vælge efter, hvad de mener er rigtigt. For er enig med Mathi at vi først og fremmest bør lytte til folket, og hvad de vil have.
juli 1st, 2009 at 22:13
Lige et par nøglepunkter som jeg kort faldt over din kommentar til indlægget.
“Man må erkende at vi er militært underlegne, og mangler ”allierede”, hvor GoSl bliver støttet af slyngel agtige stater, som Rusland, Kina, Iran osv.”
Grunden til LTTE manglede allierede finder du svaret på i de utallige skrivelser, der handler om LTTE og deres virken. Så jeg mener ikke det burde være en erkendelse i sig selv, men blot en konstatering, som du kunne havde været taget på et tidligere tidspunkt i historien.
Slyngelstater et et amerikansk begreb og er i den amerikanske optik lande, der ikke overholder international lov, producerer A & B-våben, støtter international terrorisme og handler uforudsigeligt, hvilket netop gør dem vilde (rogue). Så der er tale om flere lande i ovenstående end dem du nævner umiddelbart, alt efter hvilken fortegn der vælges. Du mangler endvidere den vigtigste af dem alle af de “tvivlsomme” slyngelstater, nemlig Indien med over 90 mill. tamiler. Indiens betydning og indflydelse er ikke til at komme udenom og jeg tror næppe at landet vil kategoriseres som et slyngel-stat.
“Jeg vil synes det var mere fornuftig at danne en ny tamilsk organisation, med nye navne og symboler, som politisk lægger sig op af LTTE”
Vil du venligst uddybe dette? LTTE´s politik havde et militant udgangspunkt og den separatistiske politik har ikke været den rigtige vej viste det sig for organisationen, som endte med udslettelse og påførte en lidelse af dimensioner overfor den befolkning, som de hævdede at forsvare. LTTE har skabt lidelser og død for det tamilske folk end noget andet faktor på Sri Lanka. Så hvis der skal være en ny tamilsk organisation på Sri lanka må indholdet og budskabet havde et andet tilsnit end de gamle tamilske partier og organisationer har budt på indtil videre.
Det er ikke strafbart ud fra loven, at havde et bestemt ideologi eller et bestemt politisk synespunkt. Når dette er sagt, vil de tamilske grupper eller enkel personer som i udgangspunkt støtter en separatistisk politk stadig være en fjende af staten. Et politisk mindretal som stiller krav om evt. suverænitetsafgivelse vil i første omgang ikke blive retsforfulgt, men blive politisk marginaliseret.
Din ide om holde et nyt “samlingsmøde” fra alle tamilske grupper er et utopisk tanke, som nok ikke vil kaste noget væsenlig af sig, eftersom de tamilske grupper er mere splittet end nogensinde. TNA er et produkt af denne kongstanke og det har ikke bidraget noget væsentlig til Sri Lankansk nationbuilding.
juli 5th, 2009 at 19:47
Man kan skrive side op og side ned og analysere årsagerne til LTTE’s fald, og det har andre gjort før mig, så finder heller ikke nødvendigt at uddybe dette. Hvornår jeg foretager denne konstatering er egentlig heller ikke så væsentlig eller central i denne debat.
Desuden betragter jeg Indien som en demokratisk stat, og ikke en slyngelstat. I min optik er Iran, Pakistan og Rusland eksemplariske slyngelstater, og det kan vel heller ikke være helt tilfældig, at det er disse lande som har et ret afslappet forhold til demokrat menneskerettigheder og ytringsfrihed, som den sri lankanske regeringen blev støttet af. Politisk i FN sikkerhedsråd(Kina, Rusland), og militaristisk indirekte via våbensalg.
Hvis jeg har forstået Ltte’s talsmand korrekt, så har de tænkt sig at opgive den militante strategi, hvilket som jeg nævnte var ret positiv overfor, fordi den militante vej i sidste ende vil tilføre tamilerne yderligere civile og militære tab, og man vil blive fastholdt i fattigdom.
Men politisk kan jeg ikke se det forkerte i tamilerne vil arbejde på en så udstrakt selvstyre for tamilerne som muligt, hvis det er det tamilerne rent faktisk ønsker. Jeg har faktisk gjort nogle tanker om mulige retninger tamilerne kan gå, og styrkerne og svaghederne ved disse, men er ikke endnu ikke færdig med dokumentet endnu, men vil eventuelt publicere dem i en blog, hvis jeg nogensinde bliver færdig.
juli 5th, 2009 at 21:28
Jeg forstår ikke rigtig dit standpunkt mht. de lande som har bakket op omkring den Sri Lankanske regerings strategi mod LTTE. Rusland og Kina er permanente medlemmer af FN´s sikkerhedsråd og det er Indien ikke, men jeg tror ikke at uden Indien velsignelse at disse lande ville havde gået så langt med støtten. Det er flere måder at betragte denne situation på. Indien kunne ikke spille en direkte rolle eftersom landet har selv en stor tamilsk mindretal og tilmed minoriteter som ønsker løsrivelse f.eks. i Kashmir og Assam. LTTE er først og fremmest Indiens værk som en organisation, som i første omgang voksede sig ud af hænderne på staten og blev en trussel med landet selv nøjagtig som Taliban i Afghanistan. Taliban er også en Pakistansk ide som nu er endt med at blive et problem for landet selv.
Uden Indien kunne Sri Lanka ikke havde så let spil som de havde i de sidste fase af krigen. Iran, Rusland og Kina gav den direkte hjælp med våben m.m, men Indien og Israel og USA støttede landet med efterretninger, militære vejledninger og uddannelse. Efter min mening, slyngel stat eller ej må Indiens betydning af nedkæmpelsen af LTTE ikke undervurderes.
Problemet er bare, at selvom en udstrakt del af tamilerne på Sri lanka ønskede selvstyre i større eller mindre omfang vil dette kun lad sig gøre ved simpel flertal og med Præsidents godkendelse. Det vil sige der skal være en flertalsafgørelse til. Så hvis største delen af befolkningen ikke ønsker en såden en suverænitetsafgivelse ligesom når Danmark stemmer for ja/nej til EURO eller politisamarbejde i EU, vil det heller ej blive til virklighed på Sri lanka.
Jeg håber også, at i første omgang 13+1 tilføjelsen til den Sri Lankanske forfatning bliver vedtaget og implementeret fuld ud til nytte for hele befolkningen. Jeg tror ikke på udstrakt selvstyre, som jeg forstår det med et parlament m.m som kan ses f.eks. i U.K og i Spanien, men en mellemting ligesom i Frankrig, hvor de enkelte provinser får særstatus, hvor tamilsk er det dominerende sprog kunne sagtens blive en af fremtidens projekter.
juli 5th, 2009 at 23:10
Indiens ambivalente rolle i den Sri Lankanske borgerkig har jeg egentlig ikke forstået helt. Det er lidt mærkværdigt, at de ikke har haft en fast holdning til den etniske konflikt. Men som du kommer ind på har de spillet indirekte roller og faktisk støttet både den ene og anden part, og du har ret i man ikke kan kom uden op Indien har haft en rolle i nedkæmpelsen af LTTE, lad os tilsvarende håbe de vil spille en rolle i opbygningen af, alt hvad de indirekte har været med til at destruere. Jeg vil sige at de lande som direkte og indirekte har været med til at skabe den store civile og humanitære katastrofe, har pligt til at give en væsentlig økonomisk håndsrænkning til tamilerne, og hjælpe til med genopbygning af de krigsramte områder, og gøre deres for at IDP lejrene bliver afviklet, og de civile igen kan få en “normal” dag og frihed.
Desuden synes jeg ikke sammenligningen mellem LTTE og Taliban holder.
Jeg kunne forestille mig Taliban ønskede at oprette et kalifat, hvor sharia-lovgivningen herskede, og man ønsker ikke at kvinder bliver uddannede og får samme rettigheder som mænd. Hvis jeg forstået Talibens interesser rigtigt, vil de gerne udvide deres territorier, men de ser dem ikke som separister eller oprørere som LTTE’ere. Jeg kan umiddelbart kun komme i tanke om brugen af selvmordsaktioner, og martyrdyrkelsen som ligheds punkter mellem ltte og taliban, og at de i øvrigt bliver betragtet som terrorister af det meste af vesten.
Personligt må jeg lige understrege jeg ikke betragter LTTE som terrorister, men de har anvendt metoder der er moralsk forkastelige, som selvmordsaktioner imod civile, ligeso GoSL også har bare i væsentlig større grad, uden vestlige lande i samme grad har tage afstand til dette og lagt GoSl under pres. Lidt et sidespring men et nødvendigt et. Men blev lige nødt til at gøre opmærksom på den hykleriske tilgang politikere ofte over for regimer de begår “statsterror”.
Men som dit kendskab til antyder, så tillader de politiske realiter, langt fra det som jeg formoder flertallet af tamilerne rent faktisk ønsker. Men man må håbe at de moderate kræfter i fremtiden kommer til at styre politiken på Sri Lanka, og ikke de ekstrem nationalistiske.
“Jeg håber også, at i første omgang 13+1 tilføjelsen til den Sri Lankanske forfatning bliver vedtaget og implementeret fuld ud til nytte for hele befolkningen. Jeg tror ikke på udstrakt selvstyre, som jeg forstår det med et parlament m.m som kan ses f.eks. i U.K og i Spanien, men en mellemting ligesom i Frankrig, hvor de enkelte provinser får særstatus, hvor tamilsk er det dominerende sprog kunne sagtens blive en af fremtidens projekter.”
Jeg håber personlig på det sidste, men som du selv siger, kræver det ligesom et flertal. Lad os håbe det politiske landskamp vil ændre sig til næste valg, og vælgerne vil satse på mere moderate politikere, hvis sådanne overhoved findes, og man endnu ikke bliver vidne til et valgt præget af etnisk overbudspolitik.
juli 7th, 2009 at 09:22
Nu var min sammenligning ikke myntet på, at Taliban og LTTE deler ideologisk samme politik, men at begge organisationer mere eller mindre er skabt med hjælp fra fremmede stater, som har ønsket en destabilisering af andre stater (læs naboer) således de selv kan få fokus væk fra landenes Pakistan & Indien) egne interne etniske/sociale problemer.
LTTE har ingen fremtid på Sri Lankas politiske agenda og derfor vil diskussionen om at de nu vil være føre tamilernes kamp politisk uden vold til følge ikke kaste noget af sig på lange bane. Mit bud og håb vil være, at der vil komme nye tamilske grupper, som kan overtage en mere værdig rolle til at udvikle landet for alles de eniske gruppers bedste.
juli 7th, 2009 at 10:00
Edy,
Undskyld det sene svar. Jeg har haft travlt her på det sidste. Her er et kort svar til dit spørgsmål:
Vi er enige om at det er positivt at man satser på en politisk løsning i stedet for en militær løsning. I den forbindelse skal du tænke på at der var andre regler, der gjorde sig gældende under en militærorgan isation. Nu hvor der er tale om en politisk organisation, er der et helt andet sæt regler, noget med demokrati, ytringsfrihed, dialog mv.
Det vil sige at organisationen skal bygges på en helt anden måde, og skal drives på en helt anden måde (næsten modsat af hvodan det var). Kan det godt lade sig at gøre med de samme folk? Altså folk, der er vant til at “ordre” andre til at gøre noget, er fra den ene dag til den anden dag parate til at indgå i et dialog med andre?
Folk, der er vant til at true andre til at acceptere deres holdninger, tror du at de kan fra dag 1 klar til at indgå i dialog med andre? og lytte til andre?
Mit svar er et klart nej. Den ny politisk organisation skal drives af andre kræfter, hvis den skal være demokratisk ellers skal de folk, der har varetaget opgaven under De tamilske Tigre skal rehabiliteres, så de er parate til at lytte til folk, og kan indgå i dialog.
Jeg tror også at du har misforstået hvad jeg skriver. Jeg har ingen steder skrevet at Tamil Eelam er en sindslidelse, men hvis den kommende organisationen skal være demokratisk, skal der andre boller på suppen. Hvis ikke, så ender vi det samme sted om om 30 år.
Edy skriver:
.. Men der er grund til ændringer af den autoritære struktur, og behov for demokratisering af LTTE og relaterede organisationer, så sympatisører og medlemmer får større indflydelse…
Edy, tror du på at de ovenstående du skriver kan opnås med det samme folk, der fortsætter i Danmark?
/mathi
juli 7th, 2009 at 16:18
Mathi
Det er helt ok med det sene svar, jeg havde selv travlt sidst i Juni måned på grund af eksamen osv, og derfor blev mit lovede svar til bloggen, også ret meget forsinket.
Angående kommentaren omkring sindslidelse, så var den slet ikke møntet på dig, så jeg har ikke misforstået dig. Men jeg ville bare pointere der blandt nogle sri lankanere findes den holdning også på denne hjemmeside.
Nu har jeg personligt stærkt begrænset kendsskab til struktur og styreform inden for ltte, så har ret vanskelig ved at forholde mig til det. Jeg kender ikke de folk der styre ltte og hvordan denne bliver styret, og har svært ved udtale mig om ting jeg ikke lige umiddelbart har forstand på.
Men mit bud omstruktureringen kommer ikke til ske fra den ene dag til den anden og bliver en længere varende proces. En ide kunne være udskifte ledelse med yngre og mere moderate krafter, som eksempel vis har erfaringer med foreningsarbejde, organisation og har kendskab til de politiske forhold, både på lokalt, nationalt og globalt plan. Der er ivertfald brug for politisk innovativ og alternativ tænktning.